"Těžší" a "lehčí" voda

Sedmáci měli za úkol zjistit, zdali je "těžší" voda teplá, nebo studená a také, jestli na teplotě vody v tomto ohledu nezáleží. Jednoduchým pokusem s dvojicí balónků jsme dokázali, že teplá voda (červený balónek) má menší měrnou hustotu, a tudíž se drží na hladině. Pak jsme pro jistotu tvrzení ověřili i druhým (modrým) balónkem s chladnou vodou. Tento modrý balónek se studenou vodou díky vyšší měrné hustotě klesl ke dnu. Dále jsme si vysvětlili teplotní anomálii vody. Žáci sice oprávněně předpokládali, že u dna bude voda o teplotě 0°C, ale ve skutečnosti je u dna voda o teplotě 4°C. Rovněž jsme si řekli, jaký to má praktický význam pro vodní život a vysvětli jsme si, proč je nezbytné v zimě vypouštět vodu z povrchového potrubí. Všem aktivním dětem VELMI děkuji. 😉 Petr Kaššák